Wellness på B3

Bli kontaktadarrowIcon
INTERVJU
__

Hälsosam balans i livet genom aktiviteter som inspirerar och stimulerar välmående

“Det blir en annan typ av sammanhållning på företag som satsar på wellness. Att mötas kring att göra något tillsammans och dessutom röra på sig skapar väldigt starka band”

På B3 prioriterar vi fysiskt och psykiskt välmående och balans i arbetslivet på riktigt. Vi verkar för en hållbar arbetsmiljö för våra medarbetare eftersom att vi vet att medarbetare som mår bra, presterar bra. Tommy Sarenbrant, Employer Branding Officer, på B3 berättar om hur gemenskap, wellness och balans i livet ligger till grund för bolagets helhetstänk kring ett hållbart arbetsliv.

Vad betyder wellness på B3?
— För oss handlar wellness om balans, energi och gemenskap. Vi är flera på B3 som har idrottsbakgrund och vår vision när vi påbörjade vår wellnessatsning var att få in alla positiva effekter som fysisk aktivitet ger. Målet som arbetsgivare är att uppmuntra våra medarbetare till rörelse, både enskilt och tillsammans. Därför erbjuder vi som bolag flera olika aktiviteter för våra medarbetare, exempelvis cykling, yoga, simning, löpning och längdskidåkning. Vi vill leva vårt varumärke och skapa möjligheter tillsammans. Det gäller även för dessa aktiviteter som syftar till välmående och relationsskapande. Vi önskar att samma engagemang som många känner för att träna ska vara del av våra medarbetares känsla inför sitt arbete och bygga ett bolag med människor som har pannben och energi.

Hur ser bakgrunden ut till att ni började arbeta med wellness?
— Allt började med att vi var två kollegor på B3 som hade svårt att få till vardagslogistiken. Jobb, barn, hushåll och träning. Vi konstaterade att vi var tvungna att hitta en lösning för att få tid till att träna. Där och då föddes idén om att testa att träna på arbetstid. Vi köpte gymcyklar som vi körde in under två skrivbord på kontoret och sedan kom vi överens om att cykla jorden runt på cyklarna samtidigt som vi jobbade. Möten och telefonsamtal, i alla lägen som gick skulle vi cykla. Detta väckte stort intresse och engagemang hos övriga medarbetare vilket gjorde att vi ville konceptualisera idén på ett sätt där alla på B3 inkluderades. Ur denna idé kommer vårt fortsatta arbete med wellness.

Vi vill vara ett bolag där alla kan vara sig själva. Alla ska känna sig hemma och välkomna för den de är och vill vara.

Varför satsar B3 på just detta?
— Vi tror på styrkan i att bygga upp oss själva som individer och vi är övertygade om att rörelse påverkar oss positivt på flera sätt. På B3 vill vi se hela människan och stötta våra medarbetare till balans i livet. Vi lever i ett samhälle med mycket intryck och förväntningar från olika håll. Att röra på sig lite då och då, oavsett som det är yoga, meditation eller springa en halv mil, gör att vi orkar hantera den pressen som människor på ett bättre sätt. Träning förebygger både fysisk och psykisk ohälsa. Om jag känner mig orolig, hängig eller har svårt att sova beror det ofta på att jag inte har tränat. Men när jag rör på mig och gör något kul tillsammans med andra mår jag mycket bättre och orkar med livet på ett helt annat sätt. Detta tror jag inte bara gäller mig utan är något som många kan relatera till.

Vilket värde ger detta B3?
— Jag törs påstå att det bidrar till stort värde för våra medarbetare. Det blir en annan typ av sammanhållning på företag som satsar på wellness. Att mötas kring att göra något tillsammans och dessutom röra på sig skapar väldigt starka band. Och när de som arbetar här mår bra påverkar det helheten och inte minst vårt resultat på ett positivt sätt.

Utöver att vårt wellnesskoncept resulterar i mycket glädje och skratt ser vi att vi att de som arbetar hos oss generellt sätt är väldigt friska och tenderar att stanna hos oss länge. Det största och viktigaste är ändå är att vi skapar minnen och gör något tillsammans. Det ger en känsla av tillhörighet som är så grundläggande för oss människor.

B3 brukar synas i zebramönstrade kläder, hur kommer det sig?
— Vi har alltid tagit fram tävlingsdräkter till B3. Men för några år sedan kände vi att alla medverkande på olika lopp och tävlingar såg likadana ut. Vi ville hitta ett sätt att sticka ut. Dels för att tydligt se då vi möter en B3-are, men det blev också en möjlighet för oss att kommunicera att vi på B3 står för olikheter. Zebrans mönster i svart och vitt är tydliga kontrastfärger som vi tycker kan symbolisera just detta. När B3 pratar om olikheter så menar vi olikheter på flera sätt. Dels arbetar vi som bolag aktivt för inkludering och dels bär vi många olika kompetenser. Alla är välkomna på B3 och det är mixen av människor som skapar ett bolag med mycket liv. Vi vill vara ett bolag där alla kan vara sig själva. Alla ska känna sig hemma och välkomna för den de är och vill vara.