Parkupplevelsen börjar redan i mobilen

Bli kontaktadarrowIcon
CASE
__

Parkupplevelsen börjar redan i mobilen

Att gå på nöjespark är idag mycket mer än det fysiska besöket på plats. Och det börjar redan i mobilen. Parks & Resorts som bland annat äger Gröna Lund och Kolmården höjer nu ribban och utvecklar moderna och attraktiva webbplatser i samarbete med Rebel and Bird.

Rebel and Bird utvecklar digitala upplevelser för Parks & Resorts nöjesplatser.

Parks & Resorts, ägare till bland andra Gröna Lund och Kolmården, arbetar ständigt efter att förhöja besökarnas upplevelse på anläggningarna. Nu höjer koncernen ribban ytterligare. Ett viktigt led i den satsningen är att utveckla anläggningarnas webbplatser. B3 Rebel and Bird stöttar Parks & Resorts på resan.

Vi ville jobba med en partner som kunde utmana oss med ett tänk som vi saknade – och som kunde stötta oss med allt från strategiskt och datadrivet fokus till förvaltning av våra olika digitala lösningar.

__
JOHANNA KJELLSER, DIGITALANSVARIG PÅ PARKS & RESORTS.

Anrikt – men ändå i framkant. Parks and Resorts har en historia som sträcker sig 135 år tillbaka i tiden med några av Sveriges främsta upplevelseparker i portföljen, som Gröna Lund, Kolmården, Furuvik och Skara Sommarland. Under de senaste fem åren har omsättningen ökat med hela 33 procent till 1,3 miljarder kronor. En viktig förklaring till framgången är att allt överskott från verksamheten investeras i att kontinuerligt utveckla och modernisera utbud och kvalitet – och därmed locka till sig fler besök.

Nu satsar Parks & Resorts på att kunna erbjuda gästerna en ännu bättre upplevelse, bland annat genom att göra webbplatserna attraktivare och mer användarvänliga. Det finns också viktiga kostnads- och effektivitetsaspekter bakom beslutet – bolaget har hittills haft olika system för alla anläggningar som ska integreras med ett gemensamt affärssystem, något som har varit ineffektivt och dyrt att utveckla.

– De främsta målen är att vi ska driva våra parkers digitala ytor på ett mer effektivt sätt och att vi vill skapa en hög koncerngemensam kvalitetsnivå. Nästa nivå ska hjälpa oss att öka försäljningen via de digitala ytorna – vilket ger en bättre upplevelse för både organisationen och gästerna, säger Johanna Kjellser, digitalansvarig på Parks & Resorts.

Vi är glada för den höga engagemangsnivån i hela teamet, som verkligen vill leverera bra saker. Vi är även nöjda med hur proffsigt de arbetar, både på strategisk nivå där de utmanar hur vi tänke och i varje utförande del av projektet där alla utför sin expertis med stor kompetens.

__
JOHANNA KJELLSER, DIGITALANSVARIG PÅ PARKS & RESORTS.

I september 2018 inleddes arbetet, där Rebel and Bird ansvarar för allt från analys av målgrupp och behov till design och programmering.

– Fokus ligger på att hitta en teknisk lösning i framkant som erbjuder skalbarhet. Den ska fungera för Parks and Resorts alla siter, berättar Karin Lindgren, projektledare på Rebel and Bird.

Först ut att få ny webbplats blir Vildmarkshotellet och Kolmårdens Djurpark. Att de nu får webbsidor som bor på samma plattform, gör det smidigare att administrera och lättare för besökarna att planera sin upplevelse. Därefter rullas de övriga siterna ut successivt med målet att alla ska vara klara 2020. Men uppdraget tar inte slut där. Innovationsresan fortsätter.

INSPIRERAS AV HUR ANDRA HAR GJORT
__
Står du inför liknande utmaningar? Låt oss prata vidare!