B3 skapar ny digital plattform för Epirocs kunder

Bli kontaktadarrowIcon
EPIROC
__

B3 skapar ny digital plattform för Epirocs kunder

Med My Epiroc kan kunderna logga in och se maskinernas status i realtid.

Hur kan vi underlätta för kunderna att få en överblick över hela maskinparken, boka service och underhåll och samtidigt höja säkerheten? De frågorna låg till grund för Epirocs behov att ta fram en digital effektivitetslösning. Lösningen som skapas är ”My Epiroc”, en helt ny digital plattform för gruv- och infrastrukturbranschen som tillgängliggör maskinerna i ett gränssnitt och gör att kunderna kan se maskinernas status i realtid. B3 är Epirocs digitaliseringspartner på resan.

B3 brinner för vad jag och Epiroc vill åstadkomma. Jag kan lägga precis lagom mycket tid på projektet och B3 förstår mina önskemål. Tack vare transparensen vi har är jag alltid trygg med att leveransen efter varje iteration i projektet blir värdeskapande.

__
NIKLAS FORSBERG, IT MANAGER EPIROC

Epiroc är en ledande global produktivitetspartner för gruv- och infrastrukturindustrin. Med banbrytande teknologi utvecklar och producerar Epiroc innovativa borriggar samt bergbrytnings- och anläggningsutrustning. Kunderna finns över hela världen. De ofta extremt tuffa miljöer som maskinerna körs i gör att de behöver underhållas och kontrolleras regelbundet för att fungera optimalt och undvika driftstopp. Det finns en stor vilja hos Epiroc att underlätta för kunderna att ligga steget före, få en bättre överblick över maskinernas status och utföra sina ärenden på ett enkelt sätt. Lösningen heter My Epiroc.

My Epiroc är en helt ny effektivitetslösning för gruv- och infrastrukturbranschen. Med maskinparken som navet i tjänsten kan kunderna följa upp maskinernas status och se en fullständig historia av händelser, inspektioner, ordrar, dokumentation samt annan relevant information. Exempelvis går det att utläsa hur många borrmeter som har borrats, hur mycket bränsle som har förbrukats och vilka eventuella larm som behöver hanteras. Möjligheten att få support och boka service via det helt nyutvecklade gränssnittet är några kommande features. Med My Epiroc får kunden själv kontroll över maskiners status och kan därmed effektivisera användningen.

B3 Commit har varit med i projektet sedan start. Initialt genomfördes en förstudie för att klargöra behov, önskemål och tekniska förutsättningar. B3 Commit levererar nu en toppmodern molnbaserad digital plattform till Epiroc genom ett agilt team där UX, projektledning, utveckling och kvalitetssäkring ingår.

En första version av My Epiroc lanserades i april 2019 i samband med Bauma, världens största mässa för anläggnings-, entreprenad- och gruvmaskiner samt tillhörande utrustning. B3 jobbar vidare med utveckling av ytterligare digitala tjänster för att bredda utbudet i My Epiroc. Målsättningen är att kunderna genom My Epiroc ska kunna hantera sina maskiner och ärenden i ett och samma gränssnitt, smidigt och tillgängligt dygnet runt från vilken smartphone eller dator som helst.

My Epiroc är verkligen ett spännande projekt och det är väldigt intressant och givande att jobba tillsammans med Epiroc. Vi har nått den första riktigt stora milstolpen i och med lanseringen av en första pilotversion till utvalda kunder. Nu jobbar vi vidare för att göra My Epiroc till en världsledande upplevelse för Epirocs kunder.

__
OLOV LEIJONBORG, VD B3 COMMIT
KONTAKTA GÄRNA MIG FÖR MER INFORMATION
__
Olov
Leijonborg
INSPIRERAS AV HUR ANDRA HAR GJORT
__
Står du inför liknande utmaningar? Låt oss prata vidare!